How to: minska glapp i styrningen på R-evo

Tips och Fakta för R-Evo chassiet.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

How to: minska glapp i styrningen på R-evo

Inlägg av JoniX »

Tänkte tipsa om hur man relativt enkelt kan minska glappet i styrningen på sin R-evo! Kan börja med att säga att metoden som Gabbe1 använder sig av antagligen är 10 gånger bättre än min metod som mer är en "bonn-fix". Men eftersom jag varit för sent ute för att skicka iväg mina prylar så fick denna duga för mig för i år :)

Vad du behöver:
* Två nycklar eller hylsa/spärrskaft med nummer 13 (har jag för mig)
* Två nycklar eller hylsa/spärrskaft med nummer 17
* Ett skjutmått, gärna digitalt för bäst resultat
* En fil

Inget måste, men bra att ha:
* Något smörjfett
* Avgasfjäderavdragare (har du ingen så köp en, dina knogar kommer att tacka dig)


Hur du gör:
* Börja med att lossa avgasröret, dra av fjädrarna vid grenröret och slutburken och sen den som håller ner hela röret fram på. Sen behöver du antagligen ta bort det lilla "stoppet" som sitter under datorn, den sitter med en skruv och mutter (nummer 13 har jag för mig). Lyft sen ur avgasröret.

* Skruva sen loss de två armarna till styrningen, dom sitter med två skruvar och muttrar på vardera arm, med storlek 17.
Bild


* Mät sen tjockleken över bussningarna med skjutmåttet. Det är här det blir enklare med ett digitalt skjutmått. Här börjar jag med det första paret bussningar som sitter på styrstången. I mitt fall var avståndet cirka 27,4 mm.
Bild


* Mät sen tjockleken på distansen som sitter mellan dom bussningarna du tidigare mätt på. Den här distansen var 28 mm, dvs vi har ett glapp på totalt 0,6 millimeter mellan distansernas ändar jämfört med bussningarna.
Bild


* Det är nu vi ska börja förbättra! Glappet på 0,6 mm vill vi få till så lite som möjligt, men utan att ha för litet. Är det för litet så blir styrningen trög eller i värsta fall fastnar när vi drar åt allting. Jag satsade på att få ner glappet till 0,2 mm, eftersom jag inte hade ett digitalt skjutmått vid tillfället och mer eller mindre ögonmåttade hur nära det var på skalan och inte ville ta för mycket.

* Lägg din fil på en plan yta och lägg sen distansen på den och fila genom att föra distansen fram och tillbaka, försök att hålla den så rak som möjligt så det blir så jämnt som möjligt. Mät ofta med ditt skjutmått hur pass mycket du har kvar, och försök att få det så jämnt som möjligt.

* Mät och gör sen likadant på övriga 3 distanser!

* Montera ihop allt, passa på att smörja allting rikligt nu när du ändå har allt löst och kommer åt :D
Bild



I mitt fall så blev styrningen inte 100 procent tight, men bra mycket bättre än innan i alla fall, och då hade jag ändå lite extra marginal än vad jag kunde tagit om jag mätt med mitt digitala skjutmått. Det fina i det hela är också att om man skulle råka ta för mycket så det nyper ihop, så kan man fixa det enkelt genom att lägga en lämplig bricka på distansen innan man skruvar ihop bara, eller köpa en helt ny distans :)