Rave-800 ( 2005 ) Olika munstycken på höger/vänster förg

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Rave-800 ( 2005 ) Olika munstycken på höger/vänster förg

Inlägg av korkenmefjomp »

Ringde en lynxverksta idag å fråga om munstycken.
Han sa att de skulle sitta 380 på variatorsidan å 400 på magnapullsidan (högfartsmunstycken)

Stämmer detta?

Mvh emil :hello:
Mvh Emil
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rave-800 ( 2005 ) Olika munstycken på höger/vänster förg

Inlägg av Stoft »

Ja.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Olika munstycken på höger/vänster förg

Inlägg av korkenmefjomp »

Hade bort förgasarna å munstyckena idag, såg att de satt 400 i både högra å vänstra...
Är de helt åt helvete de eller kan man köra så?

Ringde sedan runt till flera auktoriserade Lynx verkstäder på lite olika ställen i norrland å fick flera olika bud..

Nån sa 380 vänster å 400 höger å. En annan sa tvärt om....
En annan sa antingen 380 på båda eller 400 på båda beroende på vilken höjd man skulle köra på..
å att man kunde prova sig fram hur skotern gick å tändstift färg osv osv...

Är lite förvirrad. Hjälp mig reda ut frågetecknen :please: :hello:
Mvh Emil
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-800 ( 2005 ) Olika munstycken på höger/vänster förg

Inlägg av 2stroke »

Att det sitter olika munstycken i Höger och Vänster förgasare förekommer,
men jag har personligen inte stött på det på Rotax-793 motorer.

Enligt sprängskisserna så förekommer tydligen både bestyckning
med 380 eller 400 i huvudmunstycke.

Sedan förekommer också 2 olika nålar som alternativ:
* 9DGI16-58
* 9DHI14-58

och Ja, ibland måste man ställa in sina förgasare utifrån höjden var man bor osv
även om maskinen har DPM så kan inte systemet kompensera hur mycket som helst.
Då måste man hjälpa det på traven.

Förr om åren så är min erfarenhet att LYNX ofta kom överbestyckade
jämfört med sina Ski-Doo syskon.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Olika munstycken på höger/vänster förg

Inlägg av korkenmefjomp »

Såklart de är så... Bmw har alpina, mercedes har amg å ski doo har lynx :kaffe:

Visst är de tändstift färgen man ser hurvida dom går fett eller snålt osv?

Man åker ut å kör maskinen varm, sen bara slår av den å skruvar ur stiften å kollar? Har för mig ja såg på powermodz att han gjorde nån procedur innan han skruva ur stiften?
Typ ingen tändning på sen rycka tio ryck me full gas å maskinen avstängd.. sen kolla...
Mvh Emil
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Nålar

Inlägg av korkenmefjomp »

Det satt 9DGI16-58 nålar i mina förgasare.
Mvh Emil
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-800 ( 2005 ) Olika munstycken på höger/vänster förg

Inlägg av 2stroke »

korkenmefjomp skrev:1. Visst är de tändstift färgen man ser hurvida dom går fett eller snålt osv ?

2. Man åker ut å kör maskinen varm, sen bara slår av den å skruvar ur stiften å kollar ?

3. Har för mig ja såg på powermodz att han gjorde nån procedur innan han skruva ur stiften ?
Typ ingen tändning på sen rycka tio ryck me full gas å maskinen avstängd.. sen kolla...
1. Jaa, men det går inte att avläsa färgen på splitternya tändstift.
Samt att sedan "blyet" försvann från bränslet så är det svårare att avläsa på färgen.

2. Ut och kör maskin ordentligt varm.
Sedan kör man på platt spår gärna på en sjö med stadig gas på det registret man vill kunna avläsa.
Desto längre sträcka man kör på det register man är ute efter desto bättre avläsning på stiften,
Gärna 1-3 Km.
När du är nöjd så slår du in nödstoppen medans du fortfarande håller jämn gas
och gör sedan avläsningen direkt på plats.

3. Låter mera som att du sett något om hur man kollar kompressionen.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar