Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Inlägg av JoniX »

Tjo! Problemen med skotern fortsätter..

För-fel:
Spoiler: Visa
Det hela började med att jag skulle köra iväg den till verkstad för att fetta om vevaxeln. Direkt när jag kopplade in batteriet så började den köra startupsekvensen (bränslepump+instrumentbräda på), samt att strålkastarna tändes och var på. Jag satt fortfarande och skruva på batteriet och hade inte ens rört start/rer-knappen.

Den startade i alla fall som den skulle och jag körde upp den på släpvagnen. Efter jag dödat den så var det samma sak igen, lamporna var igång. De slocknade först när jag drog ur R2, det stora gråa reläet till vänster. Jag lät det vara urdraget hela verkstadsvistelsen (ca 1.5 vecka), och när jag skulle starta den efter verkstaden så var batteriet stendött. Jag är inte helt säker på skicket på batteriet, men det var i alla fall fulladdat innan.

Idag så var jag ut för att försöka kika på och smörja kontakterna, och jag tog loss kontakterna till ECUn samt de två stora upp till styret, och sprutade på 5-56. ECUn hade lite rost och ärg i en liten fläck bland några pins.
När jag väl kopplade i det fulladdade batteriet så fungerade allt som det skulle, ingen startupsekvens kördes av sig själv och lamporna var släckta. Däremot märkte jag att om jag la på pluspolen två gånger i snabb följd (max några sekunder emellan), så kördes startupsekvensen. Men inga strålkastare, och instrumentpanelen slocknade som den skulle efter kanske 10 sekunder.

Sen någonstans i processen när jag höll på att kolla runt bland kontakterna under huven så började det krångla igen, i form av att summern/"backvarnaren" började tjuta konstant fast skotern var avstängd. Inte en massa pip, utan en enda lång ton. Enda sättet att få tyst på den är att rycka säkring F10 (batteri 30A, huvudsäkring antar jag?), eller säkring F11 "Relay/Start button" 5A.

Jag provade att starta skotern och den fortsatte tjuta, men jag kunde höra att tonläget ändrades lite när den gjorde sina vanliga pip, dvs jag är rätt säker på att den får matning från två håll.

Så där sitter jag just nu! Har någon något tips på vart jag börjar leta? Vart tar sladden från summern vägen? Går det att få tag på något elschema?


Bild

Bild
Jackal
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17

Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Inlägg av Jackal »

Feil på startreléet? Får du start uten batteri innkoblet? Sjekk evt ladestrøm fra voltregulator. Sjekket jording?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Inlägg av simon »

Elhärvorna på SkiDoo SDI 2008 var kroniskt dåliga. Första året dom gjordes i Mexico, och det märktes kan man väl säga.....
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Inlägg av JoniX »

Kan tillägga också att innan den började pipa konstant, så när jag kopplade på batteriet så mätte jag hur mycket ström den förbrukade utan att något var igång, och det låg på ca 21 mA. Känns som väldigt hög förbrukning? Räknar man så räcker batteriet i ca 8 dagar om den förbrukar 21 mA på mitt 4Ah batteri :/
Jackal skrev:Feil på startreléet? Får du start uten batteri innkoblet? Sjekk evt ladestrøm fra voltregulator. Sjekket jording?
Den startar och går som den ska, förutom att summern piper. Jag har inte provat utan batteri, men med ett dött batteri ikopplat så vill den absolut inte starta i alla fall. Hmm, vart sitter jordningpunkterna?
simon skrev:Elhärvorna på SkiDoo SDI 2008 var kroniskt dåliga. Första året dom gjordes i Mexico, och det märktes kan man väl säga.....
Säg inte så där, jag vill inte hålla på vira upp kabelhärvorna.. :( Jag tänkte försöka ta en kik om det går att komma åt innuti/under säkringspanelen, och hoppas på att det är någon kortis där bara.. men sån tur har jag nog inte.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Inlägg av DrMussla »

Låter som du har något relä som ligger och drar hela tiden. Minns inte hur det såg ut om det satt relän eller inte sitter det relän prova knacka lätt på dem med lämpligt verktyg typ baksidan på en mejsel. Jordpunkter kan det vara men känns inte troligt isof har du en vid höger fotsteg ngn stans osså sitter det en fläta i framkant motorn som jordar i chassiet. Men det känns som att den aldrig släcker ecm:en, kontrollera även kablage vid styret och alla tänkbara böjar du ser om det skavt hål. prova koppla ur rer knappen kan vara fukt i den också.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Inlägg av JoniX »

Jordpunkten vid foten ser bra ut, den vid motorn hittade jag inte men jag mätte och hade 0,4 ohm mellan motorblocket och chassit. Hann aldrig testa att koppla loss några sladdar innan det började regna :(

Hur lång tid tar det innan ecm:en ska slockna, vet någon?

Jag provade att rycka ur alla relän, och när båda de två svarta till höger (R1 Run Relay och R3 Capacitor) var urdragna så slutade den.. Stoppade jag i något av dem så började den tjuta. Funderar på om det går någon bakström via relänena, men då borde de ju dra med tycker jag, alternativt att jag får spänningsfall vid summern pga motståndet från relät.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Felsökning elfel?

Inlägg av JoniX »

Nu så är det löst, typ!

Jag plockade bort kontakterna till ECMen, och när jag drog den som det var ärg på (märkt B tror jag det var) så försvann spänningen till summern. Så jag rengjorde det ärgade stiftet ännu mer noggrant, satte tillbaks kontakten.. och så fick den spänning som gick lite upp och ner. Sen vickade jag på kablarna där och då helt plötsligt försvann spänningen dit. Jag försökte vicka lite mer för att se om det kom tillbaks, men det gjorde det inte.

Så det verkar vara något glapp bland kontakterna eller kablarna kring ECMen, eller om det var pga ärget på stiftet. Det sitter en kontakt med sex (tror jag) pins som kommer ut en av kabelstammarna från ECUn, och på den var kablarna är blottade på. Jag misstänker att den låg emot chassit, men jag kunde inte se någon öppen tråd. Satte ett buntband så den inte låg och nötte mot chassit framöver i alla fall.

Jag mätte även strömförbrukningen, och den låg på 1 mA, vilket känns mer rimligt. Så jag vet faktiskt inte vad det var, eller om det är helt löst, men så länge den håller tyst och fungerar så är jag nöjd :D
Skriv svar