Rave-600 SDI ( 2008 ) Skev vevaxel?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Skoter: Rave 600 SDI -08

Rave-600 SDI ( 2008 ) Skev vevaxel?

Inlägg av JoniX »

Gjorde bort mig idag och passade på att mäta axeltappen med en indikatorklocka när variatorn ändå var borta.. 0,22 mm !!
Om jag nu mätte rätt.

Blev lite chockad när jag googlade fram toleranserna, tydligen ska 0,06 mm ska vara maxgränsen,
så min axeltapp verkar ju extremt skev i så fall.
Men det som får mig lite tveksam till mitt mätvärde är att jag inte märkt några extrema vibrationer i skotern innan jag plockade bort variatorn, vilket jag tycker det borde vara om den nu är så skev som det vekar. Klockan jag använde var trots allt en kina-pryl också. Fett från lagret fanns runt packboxen, men motorn har gått 700 mil och har mig veterligen inte renoverats något tidigare, så det var väntat.

Står handfallen nu och funderar på vad jag ska göra, tanken var att byta maskin nästa år och att inte lägga några större summor på denna, men jag vill heller inte stå med ett haveri.
Några synpunkter angående mätvärdet och förslag på vad jag kan göra?
Vad heter ens det jag mätte på svenska?
Vet att man pratar om "true" eller "run out" på engelska, men jag har ingen aning om det svenska ordet.

Bild
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Re: Rave-600 SDI ( 2008 ) Skev vevaxel?

Inlägg av DrMussla »

Tycker det ser ut som tätningen lossnat och du har ett begynnande lagerras.
Hur ser det ut bakom tätningen?
Är det svart och luktar bensin är det bara att riva motorn.
Inkko
LynxTalk Member
Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2

Inlägg av Inkko »

Tätningar som är säkrade med plattan och skruvar brukar inte kunna komma ut , och så där brukar det se ut för det mesta bakom variatorn på dom lite äldre maskinerna...
Torka rent ordenligt och montera mätinstrument ordentligt och mät igen.. :lovelynx:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Skev PTO tapp... ?

Inlägg av 2stroke »

JoniX skrev:Passade på att mäta axeltappen med en indikatorklocka när variatorn ändå var borta.. 0,22 mm !!
Om jag nu mätte rätt.
Blev lite chockad när jag googlade fram toleranserna, tydligen ska 0,06 mm ska vara maxgränsen,
så min axeltapp verkar ju extremt skev i så fall.
Men det som får mig lite tveksam till mitt mätvärde är att jag inte märkt några extrema vibrationer i skotern innan jag plockade bort variatorn, vilket jag tycker det borde vara om den nu är så skev som det vekar. Klockan jag använde var trots allt en kina-pryl också.
Det viktiga när du mäter är att du verkligen har en stadig fix punkt, annars så får du inte bra mätvärden.

https://www.youtube.com/watch?v=Ns_2jTS-IN0

https://www.youtube.com/watch?v=2bURyoLXgu8

https://www.youtube.com/watch?v=pPzL_x6sDtw
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member

Inlägg av DrMussla »

Inkko skrev:Tätningar som är säkrade med plattan och skruvar brukar inte kunna komma ut , och så där brukar det se ut för det mesta bakom variatorn på dom lite äldre maskinerna...
Torka rent ordenligt och montera mätinstrument ordentligt och mät igen.. :lovelynx:
Menar inre tätningen på lagret inte p-boxen. Skrev kanske lite luddigt. Hur som skulle jag lossa packboxen och kontrollera om det stank bränsle om fettet. Billigare att byta lager och fixa till veven än att få ett rasat block.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Jag har inte plockat bort den yttre packboxen något, tanken var att jag skulle lämna in den för att byta lager och fetta om utifrån eftersom jag inte har lust att göra det i ett trångt och kallt skjul utan belysning.
Lite offtopic, men jag fick prisförslag på 1800 kr för material + arbete, känns som ett ganska högt pris? Eller är det mer arbete att göra det än jag tänker mig?

Jag torkade bort det på utsidan men tänkte aldrig på att lukta på det, men det vad som gyllenbrunt till färgen. Typ honung. Isoflex ska vara vitt va?

Jag satte fast instrumentet (magnet) på plattan som ger stöd åt motorfästet, så jag vet att det inte är det optimalaste stället att mäta från. Jag drog i magnapullen en bit och kunde se att det ändras när jag spände upp allt, men sen släppte jag och då gick den tillbaks någon hundradels millimeter, och då utgick jag från det "slappa" värdet. Gjorde om detta några varv och fick samma mätvärden alla gångerna. Men jag ska se om jag kan göra om det och fästa instrumentet någon annan stans direkt på motorn.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Vad finns det för andra sätt att se om tätningen inuti motorn läcker? Jag vet att man kan försluta avgasröret och insugen och pumpa i lite luft för att se om det håller tätt. Kan man se det på kolvarna på något sätt?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member

Inlägg av DrMussla »

JoniX skrev:Vad finns det för andra sätt att se om tätningen inuti motorn läcker? Jag vet att man kan försluta avgasröret och insugen och pumpa i lite luft för att se om det håller tätt. Kan man se det på kolvarna på något sätt?
Ja då den skurit ;) Nä skämt och sido det är väl som svårt att se det annat än att man brukar få en massa endera på PTO eller magnet sidan. Några bilder på hur det inte ska se ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Hm, spännande! Ja det där såg ju inget vidare ut :/
Får hoppas att min bara är en dålig packning och att det blivit missfärgat av något avgasläckage!

Men då måste veven ur, och lagrena pressas bort för att kunna byta den packningen?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member

Inlägg av DrMussla »

Tätningen sitter i lagret och brukar ploppa loss på gamla typen av lager, från 2012 kom det bättre lager som hade svetsad tätning och den sitter ordentligt.
Skriv svar