Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av JoniX »

Hjälpte en polare att köpa skoter idag, och så klart blev det en Lynx ;)

Men den har något konstigt med variatorerna. Om man ligger och smygkör och inte gasar så mycket så ligger den väldigt högt i varv, för att sedan efter några sekunder "växla upp" ganska märkbart och lägga sig på ett lägre varvtal som är mer rimligt för det lilla gaspådraget man har. När den väl växlar så känns det att den accelererar efteråt också pga annan utväxling, så det är svårt att hålla en jämn hastighet.
Tänkte dig ungefär att du kör en gammal bil med en sliten automatlåda, den ligger på tok för länge på växlarna, innan den "kastar i" en högre växel och du känner en liten knuff i ryggen.

Jag vet inte alls om det är en karaktär som faktiskt är så på en 800 (jag kör själv en 600), men det känns väldigt konstigt tycker jag. Enligt den tidigare ägaren så ska variatorerna vara original, och endast att den är nerdrevad 2 eller 3 kugg. Tillslagsvarvet tror jag ligger på strax över 3000 rpm.

Jag tänkte hjälpa honom skruva isär variatorerna och rengöra och kika igenom så att allt ser bra ut, men tänkte att det inte skadar här ifall någon vet på rak arm vad det kan vara eller vad jag ska kika efter? :)
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av Stoft »

Fjäderhaveri låter det som. Är det inte något gjort åt den sedan den var ny så ta och repa med nya bussningar och hela kalaset så kommer den gå som en fröjd sen :lovelynx:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av JoniX »

Fjäderhaveri, är det att den är utmattad eller kan det vara att den synligt är av ?
:) Vi har inte fått tid över att plocka isär något ännu.

Enligt förra ägaren så ska skotern vara servad på verkstad, men där antar jag att de bara rengjort.
Men är det en repsats:
typ denna
du tänker på då ?

Hur byts den stora bussningen som sitter på axeln i så fall, behövs något specialverktyg ?
Jag satt och kollade på att byta den på min egna, men körde fast när jag inte hittade hur :)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av JoniX »

Nu så har vi undersökt!
Vi plockade isär sekundären, och där hittade vi en rulle som var av på mitten,
så där har vi antagligen förklaringen :)

Nya ska beställas hem, så får vi se om det blir något bättre efter det.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av JoniX »

Monterade ihop allting idag och testade, det var bättre men inte helt bra :| :|
Dock var vi väldigt snabba med att skruva ihop allt, och jag testade aldrig så att allting gled på bra, så det kan hända att det är mer som är fel i sekundären.
En sak jag kommer att tänka på rak arm är att de två plastdelarna som ligger mellan fjädern och skivan, att den stora "hatten" till fjädern nästan satt fast i helixen.

Märkte även på primären att den yttre skivan glappar och går att vicka på lite fram och tillbaka, är det något att bry sig i eller är det normalt?

Och har någon något fler förslag på vad det kan vara?
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av JoniX »

Nu så har vi fått tid att gräva oss in i primären! Och jag är rätt så säker på att vi hittade felet: ramperna hade rätt så djupa gropar i sig. Det förklarar att den "växlat upp" vid ett visst varvtal, för det är väl då som rullarna åkt ur groparna.

Men min följdfråga är, vad kan orsaka dessa gropar? Så att vi verkligen kan fixa källan till problemet.
Om det påverkar så var variatorn i övrigt väldigt dammig och svår att få isär (båda variatorhalvor och koppen över fjädern satt väldigt hårt ihop), så antagligen har den inte varit isär på många år (trots service hos ÅF). Såg även att fjädrarna som trycker ut "buttonsen" saknades, så yttre variatorhalvan glappade lite.


Sen en bonusfråga, "inuti" fjädern så låg det en lös bussning/distans som passade precis över axeln på inre variatorhalvan. Det var ungefär som om den skulle förhindra att fjädern blev för mycket hoptryckt. Jag har aldrig sett en sån tidigare och hittar den inte på någon sprängskiss, vet någon vad det är och om den behövs?
Bild
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av DrMussla »

JoniX skrev:Nu så har vi fått tid att gräva oss in i primären! Och jag är rätt så säker på att vi hittade felet: ramperna hade rätt så djupa gropar i sig. Det förklarar att den "växlat upp" vid ett visst varvtal, för det är väl då som rullarna åkt ur groparna.

Men min följdfråga är, vad kan orsaka dessa gropar? Så att vi verkligen kan fixa källan till problemet.
Om det påverkar så var variatorn i övrigt väldigt dammig och svår att få isär (båda variatorhalvor och koppen över fjädern satt väldigt hårt ihop), så antagligen har den inte varit isär på många år (trots service hos ÅF). Såg även att fjädrarna som trycker ut "buttonsen" saknades, så yttre variatorhalvan glappade lite.
Groparna som blir i rampen är ganska vanligt, kör man med mkt vikt och håller sig inom ungefär samma hastighet nöter man rampen.
Commandern har ofta någe jävulska gropar.
Det ska förmodligen inte vara några fjädrar mellan knapparna.
Tidiga TRA hade det senare har inte.
Byt ut knapparna om den glappar i korset samt fixa nya ramper.
Kolla att viktarmarna rör sig lätt också och inte är väldigt glappa.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av JoniX »

DrMussla skrev:Groparna som blir i rampen är ganska vanligt, kör man med mkt vikt och håller sig inom ungefär samma hastighet nöter man rampen. Commandern har ofta någe jävulska gropar. Den ska förmodligen inte ha några fjädrar mellan knapparna. Tidiga tra hade det senare har inte. Byt ut knapparna om den glappar i korset samt fixa nya ramper. Kolla att viktarmarna rör sig lätt också och inte är väldigt glappa.
Allting på armarna är original, och armarna rörde sig lätt och fint, likaså rullarna. Däremot tyckte jag ytan på rullarna var lite konkav.
Enligt BRPs sprängsskisser så ska det sitta fjädrar där, men fungerar det utan så kan jag i alla fall utesluta det som felkälla.

Annars såg jag inga andra fel med variatorn. Men bussningen i koppen och variatorhalvan vet jag däremot inte vad som är acceptabelt glapp?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av DrMussla »

Lite glapp kan den vara men det får inte vara så mkt att skivan kan kantra så det blir byrolådseffekt. Satte ni helixen rätt när ni snörde ihop den så den inte ligger fel?
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-800 ( 2008 ) Variatorn växlar sent?

Inlägg av JoniX »

Ska testa och se när han fått alla delar!

Helixen, du tänker på sekundären? Den ska sitta rätt mig veterligen :)
Skriv svar