Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Inlägg av JoniX »

Tjena!

Tänkte höra efter ifall någon har någon förklaring på detta.. jag var ute och åkte och så dunsade det till eller nästan small under skotern och sen smattrade det lite ett tag. Upptäckte några kilometer senare att hastighetsmätaren lagt av, men ytterligare några kilometer senare kom den igång igen. Jag hade kameran igång så jag kollade videon i efterhand, och hastighetsmätaren dog precis när ljudet kom. Såg även att jag precis då körde på en liten kvist, så jag misstänker att den petade loss en isklump från tunneln ner på mattan.

Men allt fungerar som det ska nu, och jag hittar inga uppenbara fel. Det enda jag kunnat se är att det sprutat ut fett från hastighetsgivaren ut på sidokåpan på skotern, både från hålet utanpå den och från smörjnippeln, så det måste ha varit ett rejält tryck där inne.

Men jag funderar ändå på vad som kan ha hänt som fick hastighetsmätaren att sluta fungera, och om det påverkat något annat.
Har någon något förslag? Kan axeln ha förskjutit sig?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Inlägg av 2stroke »

Hastighetsmätaren tar sin elektriska signal från en induktiv givare som sitter på drivaxeln.
Denna givare brukar hyffsat ofta gå sönder.
Bara skruva lös lagerhuset under variatorn så ser du om den är trasig eller inte.
Brukar vara en hel del fett och skit där inne.

OBS !!! Släpp på mattspänningen innan du lossar lagerhuset !
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Inlägg av JoniX »

Ja jag har koll på hur den fungerar, det jag blev fundersam på var just att den la av i samband med dunsen, och att den senare kom igång igen. Är den induktiv så är det ju inget mekaniskt i sensorn som kan gå sönder, och det var därför jag var inne på om axeln förskjutit sig eller något sådant.

Men ska se om jag kan ta mig tid och skruva isär huset när det blir lite varmare ute och se om jag ser något underligt :)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Inlägg av JoniX »

Den dog nu igen så jag skruvade isär allting nu och kikade, vad jag kunde se så var det två fel på det hela. Förklaring ifall någon är intresserad:

Och först, för den som inte vet hur det ser ut: det sitter först "locket" utanpå med en sensor i, och sen en liten plugg som man sätter i änden på axeln. Den pluggen sitter ihopskruvad med en skruv, och i den pluggen sitter det en magnetisk ring som sensorn i locket läser av.

I mitt fall så var dels ringen i pluggen sprucken, och dels så satt hela ringdelen löst och snurrade fritt. Att den är sprucken tror jag inte spelar någon roll så länge allting sitter där, men jag drog åt skruven så att ringen inte snurrade fritt utan faktiskt följde med axeln.

En ny plugg (originaldelnr: 504152040) kostar i vanlig originaldels-anda hisnande 362 kr, men förhoppningsvis hjälper det mitt fel att jag drog fast den :) Jag har inte kunnat prova ännu då jag såg att mitt bränslefilter läker :(
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Inlägg av JoniX »

Update: körde några mil idag och den fungerade utmärkt! Så får hoppas det blev en permanent fix att dra åt skruven bara så har jag sparat mig 362 kr :D
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Inlägg av simon »

Rent allmänt är det en bra idé att kolla drivaxellagren om hastighetsmätaren slutar funka. I alla fall på äldre maskiner var det ofta att drivpinnen till hastighetsmätarviren gick av när lagret började rasa.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-600 ( 2008 ) Duns och hastighetsmätaren dog?

Inlägg av JoniX »

Bra att veta! :)
Blir till att kolla igenom där en sväng efter säsongen då, nu får det gå så länge det går :D
Skriv svar