Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Inlägg av JoniX »

Sitter och klurar på att byta bränslefilter på ledningen och i tanken på min, bara för att ha det fräscht.

Men, vad kan man använda sig av för filter på ledningen förutom ett från BRP? Av vad jag hittar på Doo-talk så verkar BRP bara sälja filter med tillhörande slang till ockerpriser, när man i själva verket kan byta bara filtret för 40 kr. Så OEM ser ut att gå bort, men självklart går inte dom alternativa filter som nämns på Doo-talk gå att få tag på här i Sverige :(
Det jag hittar som verkar i alla fall se likadant ut är denna från Rinab, men där ligger inte min modell med i deras lista. Sen denna för filtret i tanken. Finns det något annat att ersätta något av de två med som duger och som kanske är billigare?

Sen en dum fråga, men visst kan man ta helt vanlig slang på meter från t.ex. OKQ8 och byta ut min gamla torra med? Eller ska det vara speciell slang för bränsle med tryck?
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Inlägg av JoniX »

Verkar som om BRP's OEM specs är 10 micron och 4 bars arbetstryck.
Så i teorin borde vilket filter som helst duga om det möter dom specsen, och kan flöda tillräckligt?

Känner mig okunnig när det gäller detta så därför jag frågar en gång för mycket än för lite :)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Inlägg av JoniX »

Nu var jag dum nog inte inte sparde några länkar när jag höll på och kika på detta.. men jag är helt säker på att jag läst någonstans på nätet att filtret i tanken går att uppgradera till något större, i alla fall på tidigare modeller.

Någon som har någon info om det? I princip tänkte jag bara dubbelkolla att originaldelsnummer stämmer med det från Rinab.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Inlägg av JoniX »

Kan tillägga att jag nu efter ett par åkturer upptäckt att Rinabs linje-filter läcker i skarven mitt på.

Ska maila dem och höra efter om det hela, enligt vad jag får fram på nätet så ska BRP del 709000100 (som Rinabs filter ersätter) passa på SDI-modellerna.

Annars ska tydligen WIX vara filterleverantör åt BRP, och deras filter 33095 är exakt samma filter som BRP sätter på sina skotrar, men BRPs logo istället för WIX. Jag beställde ett sådant från denna sida, tror även de finnas att få tag på hos Mekonomen. Jag återkommer när jag provat det och om det inte fungerar :)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Inlägg av JoniX »

Extra info för den som är intresserad:

Köpte filter 709000100 från BRP för 172 kr och det fungerar utmärkt :thumbsup: Filtret från BRP har märket Walbro tryckt på sig, och är av modell 125-199. Slår man upp på Wix hemsida så är det motsvarigheten till deras filter, så allt verkar stämma.

Rinab skulle även skicka ett nytt filter, men det lägger jag som reserv så länge :)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Inlägg av 2stroke »

JoniX skrev:Extra info för den som är intresserad:

Köpte filter 709000100 från BRP för 172 kr och det fungerar utmärkt :thumbsup:
Filtret från BRP har märket Walbro tryckt på sig, och är av modell 125-199.
Slår man upp på Wix hemsida så är det motsvarigheten till deras filter, så allt verkar stämma.
Bra info så att man ibland kan ersätta BRP's grejer med annat. :tumme:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave 600 SDI ( 2008 ) Byta bränslefilter?

Inlägg av JoniX »

Precis! BRP originaldelar brukar ju inte allt för sällan kosta mycket mer än vad det egentligen borde göra ;)
Skriv svar