Sport Touring-700 ( 2001 ) Variatorrems funderingar... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Sport Touring-700 ( 2001 ) Variatorrems funderingar... ?

Inlägg av Noome »

Hejsan!

Kom att tänka på att variatorremmen som sitter på min skoter nog säkert följt med massa år både hos den gamla ägaren och även i min ägo.
Vars märker man skillnad rent konkret då man byter rem ?
försökt läsa mig till det och vissa skriver att toppfarten ökar ifall ganla var dålig samt att den gamla kan slira.
tror inte min nuvarande rem slirat förutom en gång förra säsongen på väg uppför ett berg.

Toppfarten däremot... har en led över sjön där jag brukar maxa där min topphastighet varit typ max 90-100. Kanske är en ledtråd att ny rem behövs?

nog borde skotern iaf göra mellan 120-140 ?

Drivremmen jag funderar på är: Carlisle UltiMax XS 806

Som jag skrivit tidigare är jag ny på detta med skoter men lär mig =)
Är detta en bra rem eller finns det lika bra eller bättre remmar för lägre pris ?

Mvh//Noome
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Variatorrems funderingar... ?

Inlägg av 2stroke »

Din 700'a ska absolut gå fortare än 100 Km/h.

Då du inte verkar veta så mycket om din maskins historik så kan det finnas många olika orsaker till låg toppfart.

Börja med en total isär plockning av båda variatorerna och fortsätt sedan med en
mycket grundlig rengöring och genomgång av precis allting i båda variatorerna
så har du något att utgå ifrån då du vill få maskinen att växla rätt.


Din maskin har TRA-II variator så då gäller följande rem:
BRP # 417 300 127

( Håll dig till BRP Original rem tills du har fått kläm på variatorsystem och hur de fungerar och vad som påverkar dem. )
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Variatorrems funderingar... ?

Inlägg av Noome »

Ny rem monterad idag inkörd 2.5 km först sedan totalt 1 mil och efter middan blev det totalt 2.6 mil blandad körning med max strax vid halvgas som max.

Upplever den som snabbare respons bla.
Jämförde med gamla remmen och den hade tappat ca 3 mm i bredd. Båda är originalet.

Ngn inställning som behöver göras efter man bytt rem?
Mvh//Noome
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Variatorrems funderingar... ?

Inlägg av 2stroke »

Noome skrev:Upplever som att skotern har fått bättre respons här efter rembytet.
Jämförde med gamla remmen och den var ungefär 3 mm smalare.
Båda är BRP Original.

Någon inställning som behöver göras efter man bytt rem ? :think:
Det du upplever visar tydligt att din tidigare rem låg för långt ner mellan skivorna och att någon justering inte var gjord.

Torkade du av ytorna på skivorna med Aceton / Thinner / Brake Cleaner innan du monterade den nya remmen ?

Remmen ska alltid hållas så tight som möjligt utan att skotern vill börja dra sig framåt.
Denna filmen visar jätte bra hur det ska se ut när remmen är rätt justerad med skotern upphissad i häcken.
https://www.youtube.com/watch?v=VNVv-jOzaIE

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring-700 ( 2001 ) Variatorrems funderingar... ?

Inlägg av Noome »

2stroke skrev:
Noome skrev:Upplever som att skotern har fått bättre respons här efter rembytet.
Jämförde med gamla remmen och den var ungefär 3 mm smalare.
Båda är BRP Original.

Någon inställning som behöver göras efter man bytt rem ? :think:
Det du upplever visar tydligt att din tidigare rem låg för långt ner mellan skivorna och att någon justering inte var gjord.

Torkade du av ytorna på skivorna med Aceton / Thinner / Brake Cleaner innan du monterade den nya remmen ?

Remmen ska alltid hållas så tight som möjligt utan att skotern vill börja dra sig framåt.
Denna filmen visar jätte bra hur det ska se ut när remmen är rätt justerad med skotern upphissad i häcken.
https://www.youtube.com/watch?v=VNVv-jOzaIE

:lovelynx:
Hejsan!

Körde lite aceton och avslutade med varmt vatten med tvållösning för rengöringen.
Lite förvånad ändå att det inte var så smutsigt jag trodde det skulle vara.
Skriv svar