Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 3 oktober 2013, 18:13
- Skoter: Lynx Adventure 800 -05
- Ort: Sundsvall
Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
Hej!
Behöver lite tips & hjälp.
Kan någon berätta för mig vad skillnad är på en Ranger Mountain-800 & en Adventure-800 ?
Ranger Mountain-800 är väl lite mera cross maskin ?
Men varför går de att få dit 51 mm kammar på vissa Mountain maskiner ?
Vill byta matta på min.
Men verkar bara som de går att få dit 38 mm ledigt.
Tacksam för svar!
/Daniel
Behöver lite tips & hjälp.
Kan någon berätta för mig vad skillnad är på en Ranger Mountain-800 & en Adventure-800 ?
Ranger Mountain-800 är väl lite mera cross maskin ?
Men varför går de att få dit 51 mm kammar på vissa Mountain maskiner ?
Vill byta matta på min.
Men verkar bara som de går att få dit 38 mm ledigt.
Tacksam för svar!
/Daniel
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Skillnaderna på ( 2003 & 2004 ) Ranger Mountain-800 och ( 2005 ) Adventure-800 är mycket små...
De större sakerna som skiljer är Kamhöjd på mattan och Spårvidden i framvagnen.
Går man sedan in på mera detalj nivå så skiljer:
Utväxlingen i kedjehuset, variatorbestyckning, lite annan typ av förgasare, annan kompression i topplocket.
Det borde gå att montera matta med 51 mm kammar på ( 2005 ) Adventure-800
De större sakerna som skiljer är Kamhöjd på mattan och Spårvidden i framvagnen.
Går man sedan in på mera detalj nivå så skiljer:
Utväxlingen i kedjehuset, variatorbestyckning, lite annan typ av förgasare, annan kompression i topplocket.
Det borde gå att montera matta med 51 mm kammar på ( 2005 ) Adventure-800
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
Då har jag alltså jagat upp TS i onödan?!?!?
(även om jag har det på att han skrev i sin andra tråd att kan kollat med "pinn-tricket" att det skulle bli trångt med mer än 44mm)
I rent allmänbildningssyfte,
Vad är det då som skiljer mellan dessa två och de korta maskinerna från -01 och framåt?
(även om jag har det på att han skrev i sin andra tråd att kan kollat med "pinn-tricket" att det skulle bli trångt med mer än 44mm)
I rent allmänbildningssyfte,
Vad är det då som skiljer mellan dessa två och de korta maskinerna från -01 och framåt?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Off Topic....
simon skrev:Då har jag alltså jagat upp TS i onödan ?!?!?
I rent allmänbildningssyfte,
Vad är det då som skiljer mellan dessa två och de korta maskinerna från -01 och framåt ?
En Adventure-800 ( 2005 ) är inget annat än en Rave-800 ( 2004 ) fast med längre 144" boggi/matta.
Det är nog inget som skiljer förutom det.
Båda dessa har 800H.O. motorn med lågkompressions topplock.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
Det MÅSTE vara någon skillnad mellan Ranger Mountain och övriga EVO-chasiemaskiner.
Ingen kort EVO rymde vad jag minns mer än MAX 44a och det efter lite trixande.
För länge sedan hade jag en Enduro-600 SP ( 2001 ) som jag bytte dit en 41 mm matta på.
En polare hade -02 och -04 RAVE 800 och en annan polare hade -04 440 Racing,
ingen av dom rymde vad jag minns mer än 44a....
Vad, och när, ändrades i chassiena för att få in 51 mm kammar ?
Eller minns jag så fel?? (det är ju typ 15 år sen så.....)
Eller ändrade dom något till just -04 och ingen av polarna ens bemödade sig kika om att få dit mer än 38 av ren "tradition"?
Märkligt i så fall att dom iddes göra några chassieändringar till -04 när dom skulle släppa R-evo till -05.... (R-evo som inte heller rymmer mer än 44-ich)
Ingen kort EVO rymde vad jag minns mer än MAX 44a och det efter lite trixande.
För länge sedan hade jag en Enduro-600 SP ( 2001 ) som jag bytte dit en 41 mm matta på.
En polare hade -02 och -04 RAVE 800 och en annan polare hade -04 440 Racing,
ingen av dom rymde vad jag minns mer än 44a....
Vad, och när, ändrades i chassiena för att få in 51 mm kammar ?
Eller minns jag så fel?? (det är ju typ 15 år sen så.....)
Eller ändrade dom något till just -04 och ingen av polarna ens bemödade sig kika om att få dit mer än 38 av ren "tradition"?
Märkligt i så fall att dom iddes göra några chassieändringar till -04 när dom skulle släppa R-evo till -05.... (R-evo som inte heller rymmer mer än 44-ich)
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
Ranger Mountain-800 ( 2003 & 2004 ) hade väl 2" kamhöjd vad jag minns ,simon skrev:Det MÅSTE vara någon skillnad mellan Ranger Mountain och övriga EVO-chasiemaskiner.
Ingen kort EVO rymde vad jag minns mer än MAX 44a och det efter lite trixande.
För länge sedan hade jag en Enduro-600 SP ( 2001 ) som jag bytte dit en 41 mm matta på.
En polare hade -02 och -04 RAVE 800 och en annan polare hade -04 440 Racing,
ingen av dom rymde vad jag minns mer än 44a....
Vad, och när, ändrades i chassiena för att få in 51 mm kammar ?
Eller minns jag så fel?? (det är ju typ 15 år sen så.....)
Eller ändrade dom något till just -04 och ingen av polarna ens bemödade sig kika om att få dit mer än 38 av ren "tradition"?
Märkligt i så fall att dom iddes göra några chassieändringar till -04 när dom skulle släppa R-evo till -05.... (R-evo som inte heller rymmer mer än 44-ich)
sen vad som skillde sig mot övriga EVO chassien kan inte vara annat än drivhjul och boggie infästning i chassiet.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 3 oktober 2013, 18:13
- Skoter: Lynx Adventure 800 -05
- Ort: Sundsvall
Re:
Jaha de sån liten skillnad.2stroke skrev:Skillnaderna på ( 2003 & 2004 ) Ranger Mountain-800 och ( 2005 ) Adventure-800 är mycket små...
De större sakerna som skiljer är Kamhöjd på mattan och Spårvidden i framvagnen.
Går man sedan in på mera detalj nivå så skiljer:
Utväxlingen i kedjehuset, variatorbestyckning, lite annan typ av förgasare, annan kompression i topplocket.
Det borde gå att montera matta med 51 mm kammar på ( 2005 ) Adventure-800
Undra varför dom gjorde 2 olika modeller fast ändå ganska lika ?
Hoppas de går då med en 51 mm.
Är som sagt väldigt trångt mellan kammarna o kylaren i tunneln.
Får väl labba lite o mixtra så går de säker på något vis.
Tack iaf för bra svar!!
Re: Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
Det blir mycket spännande att höra hur det går.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
Ranger Mountain-800 har helt vanliga 9-tänders drivhjul med 2,52" delning.DrMussla skrev:Ranger Mountain-800 ( 2003 & 2004 ) hade väl 2" kamhöjd vad jag minns ,
sen vad som skillde sig mot övriga EVO chassien kan inte vara annat än drivhjul och boggie infästning i chassiet.
...Precis som övriga EVO modeller.
Mattan på Ranger Mountain-800 hade följande dimension: 144"x15"x2"
...Även vissa Ski-Doo "ZX" Summit ( 2002 & 2003 ) modeller hade ju från fabrik matta med 2" kammar.
Mig veterligen hade ingen av dessa flyttat kedjehus eller mindre drivhjul.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 3 oktober 2013, 18:13
- Skoter: Lynx Adventure 800 -05
- Ort: Sundsvall
Re: Skillnader Ranger Mountain-800 vs. Adventure-800... ?
Vet du någon som monterat en matta med 2" kammar på en Adventure-800 ?2stroke skrev: Ranger Mountain-800 har helt vanliga 9-tänders drivhjul med 2,52" delning.
...Precis som övriga EVO modeller.
Mattan på Ranger Mountain-800 hade följande dimension: 144"x15"x2"
...Även vissa Ski-Doo "ZX" Summit ( 2002 & 2003 ) modeller hade ju från fabrik matta med 2" kammar.
Mig veterligen hade ingen av dessa flyttat kedjehus eller mindre drivhjul.