Hej,
Jag som har tummen mitt i handen då det gäller motorer undrar över några saker.
En Lynx Enduro-700 Special ( 2001 ) med 1500 mil på mätaren...
Vill bara gå på tomgången (ganska hög tomgång) 5-10 sekunder sen går den ner i varv och dör?
Är det insugningsgummina då?
Och är det sådana gummi med korgarna i gummina?
Sen nästa fråga, det lilla jag hunnit kört så har den ändå gått bra på ovanför tomgångsvarvtalet men nu häromdagen då grabben ställde bort den så dagen efter så startar den utan problem men vill inte dra iväg?
Vid gaspådrag så brölar den bara, pecis som att det skulle vara stumt någonstans?
Men primärvariatorn snurrar, mattan rör på sig, bromsarna löper och den går på bägge cylindrarna.
Har bytt stift utan skillnad?
Med så många mil (vet inte om det är gjort något åt motorn under resan gång) så är det väl dax att renovera motorn helt?
Vad kostar ett sådant kalas?
Är det värt att lägga ner pengar på en sån gamal maskin?
Enduro-700 SP ( 2001 ) Insugningsgummi och bölande gång... ?
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 4 mars 2018, 12:12
- Skoter: Lynx Sport Touring
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Enduro-700 SP ( 2001 ) Insugningsgummi och bölande gång.
Jag skulle börja med att plocka isär förgasarna och rengöra dem mycket noggrant med brakecleaner och tryckluft.superlynx77 skrev:Motorn vill bara gå på tomgången (ganska hög tomgång) 5-10 sekunder sen går den ner i varv och dör ?
Är det insugningsgummina då ?
Är det sådana gummi med korgarna i gummina ?
Brukar göra underverk.
Samtidigt så kan du plocka bort Reed korgarna och inspektera både Reed bladen och insugsgummina.
Din motor verkar ej ha separata korgar enligt sprängskissen,
...men det ska finnas lösa även till 700 motorn då det är samma korgar/gummin som till 800
Kan ju vara bytt någon gång innan också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 4 mars 2018, 12:12
- Skoter: Lynx Sport Touring
Re: Enduro-700 SP ( 2001 ) Insugningsgummi och bölande gång.
Ok, tack för svaret, Ska prova rengöra.
Jag fick info om att det skulle vara lösa korgar till denna motor? att man bara behövde byta gummin, inte hela med korg och allt? (enligt uppgift dyrt...)
Sen en annan fråga, vad heter detaljen som är uppe till vänster i sprängskissen? Avlång med två ben neråt?
Jag fick info om att det skulle vara lösa korgar till denna motor? att man bara behövde byta gummin, inte hela med korg och allt? (enligt uppgift dyrt...)
Sen en annan fråga, vad heter detaljen som är uppe till vänster i sprängskissen? Avlång med två ben neråt?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Enduro-700 SP ( 2001 ) Insugningsgummi och bölande gång.
Den "behållaren" kallas för boostbottle.
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 4 mars 2018, 12:12
- Skoter: Lynx Sport Touring
Re: Enduro-700 SP ( 2001 ) Insugningsgummi och bölande gång.
Okej, Vad har den för funktion?SS440-80 skrev:Den "behållaren" kallas för boostbottle.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Enduro-700 SP ( 2001 ) Insugningsgummi och bölande gång.
Man skulle kunna säga att den samlar upp bränsle/luftblandningen som passerat förgasaren, men stoppas av att kolven stängt insugsporten.
Istället för att den färskgasen studsar tillbaka mot förgasaren styrs den upp i boostbottlen.
Behållarens innehåll står ju i förbindelse med det andra insuget, och när ena kolven stänger sin insugsport så öppnar den andra cylindern och drar med lite av färskgasen vid sitt insugsmoment.
Detta ger en bättre gasrespons och troligtvis bättre bränsleekonomi, då det inte spottar ur en massa bränsle bakåt ur förgasaren som på en gammal Sachs enstånka
Istället för att den färskgasen studsar tillbaka mot förgasaren styrs den upp i boostbottlen.
Behållarens innehåll står ju i förbindelse med det andra insuget, och när ena kolven stänger sin insugsport så öppnar den andra cylindern och drar med lite av färskgasen vid sitt insugsmoment.
Detta ger en bättre gasrespons och troligtvis bättre bränsleekonomi, då det inte spottar ur en massa bränsle bakåt ur förgasaren som på en gammal Sachs enstånka