Rave-800 SP ( 2002 ) Vad händer om kylarvätskan fryser...?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Rave-800 SP ( 2002 ) Vad händer om kylarvätskan fryser...?

Inlägg av Nyll »

Hej.
Nu när det blev så kallt slog mig tanken att glömt kolla glykolen som jag brukar vara noga med och hoppas den klarat sig.
Men några frågor.
Vad är det värsta som kan hända?
Skotern och motorn skrot?
Hur märker man om den frysit?
Vad får man inte göra?
Vad kan man göra?

Börjar så.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Rave-800 SP(2002) Om fryser; värsta som kan hända?

Inlägg av simon »

Är det bara blandat i någorlunda med glykol så klarar du dej nog från stora skador. Glykolvatten går ju inte från helt flytande till isblock på en grads skillnad. Det börjar ju kristallisera och bli tjockare och tjockare ju kallare det blir.

Är du osäker så ta in och tina upp den ordentligt något dygn innan du försöker starta. Då hinner du ju se om det läcker någonstans och vattenpumpen riskerar heller inte att skadas av eventuell is.
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Re: Rave-800 SP(2002) Om fryser; värsta som kan hända?

Inlägg av Nyll »

Har för mig förra vintern visade glykolmätarn typ 40-50 om den visade rätt.
Men får väl kolla med den senare.
Skotern har inte blivit servad på ett tag men har knappt kört mkt heller.
Så kan glykolen bli sämre?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Rave-800 SP(2002) Om fryser; värsta som kan hända?

Inlägg av simon »

Knappast frostskyddet. Däremot så "äts" de korrosionshämmande ämnena upp med tiden. Men det tar flera år.
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Re: Rave-800 SP(2002) Om fryser; värsta som kan hända?

Inlägg av Nyll »

Vad gör det ämnet? Hjälp mot? Och flera år? Fem? Tio?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

Nyll skrev:Vad gör det ämnet? Hjälp mot? Och flera år? Fem? Tio?
Livslängden på de ingående ämnena i Glykol beror på vilken typ av Glykol du köper.
Generellt är det alltid bättre med sk. "LongLife" glykol som är avsedd för aluminium motorer.

Färgen på Glykolen har inget att göra med vilken typ av Glykol det är !
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Vad händer om kylarvätskan fryser..

Inlägg av MangE »

Glykol i sig är en färglös vätska och det är upp till tillverkaren vilken färg man väljer
att tillsätta till sin produkt.

Nedan är saxat ur Expressen som beskriver de olika sorterna som finns och hur det kan blandas eller inte.

DET HÄR ÄR GLYKOL:
Glykol är ett kolväte och en alkohol. Vätskan är söt, vattenlöslig, trögflytande och färglös
(men brukar färgas av tillverkaren när den ska användas i kylarvätska).

Det vanligaste glykoltyperna är:

* Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.

* Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.

* Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol.

* Kylarglykol Longlife Etylen
Oftast rödfärgad.
Går inte att blanda med annan glykol.

Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Vad händer om kylarvätskan fryser..

Inlägg av MangE »

Länk till artikeln (Så länge den nu ligger kvar)

https://www.expressen.se/motor/guider-2 ... l-din-bil/
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Vad händer om kylarvätskan fryser..

Inlägg av MangE »

Mer glykolinfo, väldigt detaljerat men ganska intressant:

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Och förstås Wikipedia :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glykoler
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) Vad händer om kylarvätskan fryser..

Inlägg av Nyll »

Intressant. Om man fyllt på lite ibland då. Hjälper det nåt att hålla det fräst.

Får man ta ett off topic fråga här.
Måste skotern in i värmen eller kan man fetta in ställen och alla niplar fast skotern stått ute i denna kyla??

Och. Har lynx nån original olja när det gäller heter det. Kedjehuset eller vart den andra olja är till??

Tack för svar
Skriv svar