Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Var ute å körde idag så började skotern gå dåligt å va seg som fan, så stannade å kikade å såg att packboxen vid primärvariatorn ploppat ut från blocket å låg mot variatorn. Ska man bara trycka in packboxen å sätta nån platta så den inte kan åka ut? Eller lär man köpa ny packbox kanske?


Mvh emil :kaffe: :hello:
Mvh Emil
Baikal
LynxTalk Member
Inlägg: 189
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:03
Skoter: 440 racing

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av Baikal »

korkenmefjomp skrev:Var ute å körde idag så började skotern gå dåligt å va seg som fan, så stannade å kikade å såg att packboxen vid primärvariatorn ploppat ut från blocket å låg mot variatorn. Ska man bara trycka in packboxen å sätta nån platta så den inte kan åka ut? Eller lär man köpa ny packbox kanske?


Mvh emil :kaffe: :hello:
Är veven fettad el omborrad för oljesmörjning?? Om den är fettad bör motorn klyvas och alla packningar/tätningar bytas samt fetta om lagren.
Om veven är oljesmord, så skulle jag knacka i en ny tätning.
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Den e fettad...

Men vad beror de på att packboxen ploppar ut? Är de packboxen som bara blivit slut å behöver bytas?

Mvh Emil

:kaffe: :hello:
Mvh Emil
Baikal
LynxTalk Member
Inlägg: 189
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:03
Skoter: 440 racing

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av Baikal »

Om motorn går dåligt betyder det att även inre packboxen e slut. Detta resulterar i bortsköljt fett och lagerras om du fortsätter köra.
Varför tätningen åkt ut vågar jag inte svara på. Förhoppningsvis vis hittar du nå tecken på varför när du klyver motorn.
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Ok....

Jag tog bort variatorn idag, å knackade in packboxen lite försiktigt å provstartade å sprayade startgas på packboxen, å den verkade inte ta tjuvluft där iaf. 9,5 i komp på båda varm som kall... Men den går fortfarande inte riktigt hundra, den går bra med halvchoke, utan choke vill den först varva upp lite grann sen dör den om jag inte håller lite gas, å svarar inte riktigt på gasen.... Men på högre varv går den fint...

Ska nog rengöra förgasarna å kolla så de inte är nått där som spökar... Å jättefin blå gnista på båda stiften var de också nu med nya startorn :)

Har iaf beställt ny packbox nu, å jag ska trycka dit den tänkte jag å trycka i isoflex om de behövs. Sen ska en vän tillverka en plåtbricka att sätta utanför packboxen så den håller sig på plats..

Så Hoppas jag att de kanske går å köra resten av denna säsong iaf innan man lär riva hela skiten :tumme:

:kaffe: :hello:
Mvh Emil
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Kan tillägga att den inte går lika dåligt nu som när packboxen hade ploppat ut...

Utan de är bara att tomgången är lite orolig om man inte har halvchoke, på höga varv går den fint nu...

:tumme:
Mvh Emil
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av DrMussla »

korkenmefjomp skrev:Kan tillägga att den inte går lika dåligt nu som när packboxen hade ploppat ut...

Utan de är bara att tomgången är lite orolig om man inte har halvchoke, på höga varv går den fint nu...

:tumme:
Riv motorn, du har ett begynnande ras på G om du inte gör ngt åt det. Tätningen ska aldrig hoppa ur den var väl rätt grisig bakom primären också förmodar jag?
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av JoniX »

Jag minns att jag läst runt på nätet, på Doo-talk tror jag, angående att packboxen hoppat ut på äldre motorer som inte har metallplattan som håller den på plats. Jag minns dock inte varför eller vad folk gjorde åt det :)
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

nope de såg fint ut bakom primären...

men de såg inte så fint ut innanför magnapullen å svänghjulet, där va de söligt å skitigt värre...

Ska bort me packboxen först å se hur lagret ser ut först :kaffe: :hello:
Mvh Emil
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Rave-800 ( 2001 ) Packboxen ploppat ut... ?

Inlägg av DrMussla »

korkenmefjomp skrev:nope de såg fint ut bakom primären...

men de såg inte så fint ut innanför magnapullen å svänghjulet, där va de söligt å skitigt värre...

Ska bort me packboxen först å se hur lagret ser ut först :kaffe: :hello:
Kolla även att fjädern som sitter på packboxen är kvar är den borta finns det en ganska stor risk att den ligger inne bland vevlagrena. Var vevlagret tomt på fett eller fanns det något kvar? Rasar den lagret på veven blir det ganska kostsamt då oftast blocket flyger åt skogen. :hacker:
Skriv svar